cd&v en Vrouw & Maatschappij - Wittelintjesactie

Op’t gemak? Vrouw & Maatschappij Brussel strijdt op 24 november tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag in het uitgaansleven. De actie kadert binnen de jaarlijkse Wittelintjesactie, waarmee Vrouw & Maatschappij ieder jaar geweld op vrouwen onder de aandacht brengt.

Vorig jaar werd het uitgaansleven opgeschrikt door talloze getuigenissen van slachtoffers van seksueel geweld, al dan niet na toediening van verkrachtingsdrugs. Bewegingen als BalanceTonBar verzamelden en publiceerden de getuigenissen. Desondanks zet de verkrachtingscultuur zich voort en zijn structurele maatregelen noodzakelijk. Hoog tijd om seksueel geweld een halt toe te roepen. Net daarom trokken de leden van Vrouw & Maatschappij Brussel vergezeld door de mandatarissen van cd&v Brussel de straat op. Ze deelden er witte lintjes uit om voorbijgangers te sensibiliseren.

Via deze actie wenst cd&v Brussel ook horeca-uitbaters te sensibiliseren, zodat ze adequaat kunnen optreden bij grensoverschrijdend gedrag. Daarom werd een brief opgestuurd naar de Brusselse Horecafederatie met een handelingsprotocol. “Op deze manier willen we handelingsverlegenheid bij het horecapersoneel tegengaan en hen ondersteunen om adequaat op te treden bij grensoverschrijdend gedrag”, aldus Sina Van den Bogaert, voorzitter van Vrouw & Maatschappij Brussel.

Sensibiliseren is één kant van de zaak, daarnaast moeten er ook structurele maatregelen getroffen worden. In 2020 diende Brussels Parlementslid Bianca Debaets al de motie Safe in the City in. Die ambieerde de veiligheid en het welzijn van vrouwen in de openbare ruimte te verbeteren. Met het voorstel van resolutie over de bestrijding van seksueel geweld gepleegd met verkrachtingsdrugs en andere weerloos makende stoffen dat zowel senator Vanwalleghem als zij in 2021 indienden, zetten ze de strijd verder.