Debaets: "Plaats intercommunales onder voogdij Brussels gewest"

"Vanuit CD&V stellen wij voor dat deze intercommunales in Brussel voortaan best onder gewestelijke voogdij geplaatst worden", zegt Bianca Debaets . "Dat heeft als voordeel dat de vergoedingen zouden beperkt worden tot 120 euro per bestuurder, zoals voor de andere gewestelijke instellingen. Dan vallen die intercommunales ook onder controle van de Inspectie van Financiën. Bovendien vinden wij dat het gewest absoluut versterkt moet worden - niet langer die 19 baronieën - en dit zou al een eerste concrete stap in die richting zijn."

Onlangs raakte bekend dat vier bestuurders bij de regionale watermaatschappij Vivaqua ruim 65.000 euro bruto per jaar verdienen. De Algemene Vergadering van de intercommunale heeft dat op 1 juni beslist, net op het moment dat het Samusocial-schandaal losbarstte. Een van de vier bestuurders is Yvan Mayeur, de aftredende burgemeester van Brussel die na het Samusocial-schandaal moest opstappen.

"Ik vind dat dergelijke hoge vergoedingen niet te verantwoorden vallen", zegt Debaets in een reactie. "Naar aanleiding van de zaak Samusocial heb ik al aangehaald dat dergelijke parallelle circuits absoluut afgeschaft moeten worden."

"Vanuit CD&V stellen wij voor dat deze intercommunales in Brussel voortaan best onder gewestelijke voogdij geplaatst worden", zegt Debaets. "Dat heeft als voordeel dat de vergoedingen zouden beperkt worden tot 120 euro per bestuurder, zoals voor de andere gewestelijke instellingen. Dan vallen die intercommunales ook onder controle van de Inspectie van Financiën. Bovendien vinden wij dat het gewest absoluut versterkt moet worden - niet langer die 19 baronieën - en dit zou al een eerste concrete stap in die richting zijn", stelt Debaets.

Minder mandaten

De fractieleider van de N-VA in het Brussels parlement, Johan Van den Driessche, vindt dat aftredend burgemeester Yvan Mayeur zijn geloofwaardigheid verloren heeft en niet thuis hoort aan de top van Vivaqua.

Bovendien moeten de vergoedingen van de bestuursleden verminderen. "Die bedragen zijn te hoog, die moeten naar beneden, maar ook het aantal mandaten moet naar beneden", zegt Van den Driessche.

Ook de fractieleider van Groen in het Brussels parlement, Arnaud Verstraete, vindt dat er een einde moet komen aan de onduidelijke structuren van de vele intercommunales.